|
Biler 2
Hos marskandisere og på loppemarkeder har jeg gennem tiden bl.a. købt fotografier af biler som regel fotograferet med den stolte ejer ved siden.
Nu prøver jeg på denne vis, om nogle af jer derude kan identificere køretøjerne og personerne. Skriv også til mig, hvis du har supplerende oplysninger eller kommentarer om tidspunkt, sted, begivenhed o.s.v. Brug venligst fotografiets nummer som reference, når du skriver.
Fotografi |
Kommentarer |
|
Biler 11
Billederne 11-16 hører sammen og viser et færdselsuheld. Fotografierne er 15 x 20 cm, men uden oplysninger overhovedet, selv om de virker taget af en professionel fotograf.
Villads Gamborg skriver: Den forulykkede bil paa billede 11 og 12 er en Ford A fra 1930. Ford A 1929 havde en nærmest cirkelrund kølerfront, hvor kølerens sider gik i eet med vognkassens sider ligesom paa 1930- og 1931-modellen, mens Ford A 1928, som kun blev produceret i ret faa eksemplarer, ligeledes havde cirkelrund kølerfront, men en temmelig klodset overgang mellem kølerens sider og vognkassens sider.
Peter Hornbæk Jensen skriver: Billederne - Biler 11 til Biler 16 - er tidligst fra 1-7-1950 pga. nummerpladen. Denne type uden vante/handske under bogstavet blev indført på denne dato.
|
|
Biler 12
En rutebil er standset ved uheldsstedet.
|
|
Biler 13
Masser af tilskuere. Cyklen tilhører formentlig en af dem og er ikke involveret i uheldet.
|
|
Biler 14
Den væltede lysmast.
|
|
Biler 15
Uheldsstedet i et større perspektiv. De hvide streger stammer nok efter den bortslæbne bil.
|
|
Biler 16
Og så hele sceneriet set den modsatte vej.
Har du et bud? Tiden er nok slutningen af 1930erne.
Michael Deichmann skriver: Lolland Falsters Motorklub udgav i sin tid nummerbøger for biler indregistreret på de kanter. Lolland Falsters Veteranklub har scannet nogen af disse bl.a. den fra 1938.
I den kan man se at nummeret L2247 i 1938 tilhørte vognmand Erik Petersen fra Rørbæk. Nummerserien stammer iøvrigt fra motorkontoret i Sakskøbing. Man kan desværre ikke se mærket eller andre oplysninger om bilen i 1938. Nummeret kan sagtens have været udleveret til en anden bil i 1938 og til en anden ejer da numrene genbrugtes. Der kørte Ford A'er i trafikken op i 1960erne, så billedet kan jo være meget nyere end 1938, men tøj mm. ser nu ret meget ud til at være i 1930'erne.
|
|
Biler 11-16
Bent Jørgensen skriver: Vi er ved Ørslev på Sydsjælland. Sidevejen til Lillevang fører til kortets Ørslev Lillevang. Altså står telefonpælene og jernkassetransformatorstationen i hovedvejens østside, og billedet er taget mod nord op ad bakke. De billeder, der vender den anden vej, viser bl.a. højspændingsledninger, der må ende i den transformatorstation, som er angivet på kortet, og som er større end jernkassen. Disse billeder er altså taget mod syd.
|
|
Biler 17
Og så til noget andet. Fotografi trykt som postkort. Ingen andre oplysninger.
Formentlig skal vi til udlandet, da nummerpladen ikke ser dansk ud. Se udsnittet herunder.
Villads Gamborg skriver: Den udenlandske bil paa billede 17 er en Ford A fra 1931.
Forskellen ses paa den øverste del af køleren.
|
|
Biler 18
Fotografi 5 x 8 cm. Ingen oplysninger om fotograf.
På bagsiden er skrevet med blyant: "Vrads Sande 1925".
|
|
Biler 19
Fotografi 5 x 8 cm. Ingen oplysninger om fotograf.
På bussen står "Continental Automobile Turisme". Bagest på bussen står "Tlf. Lyngby", men nummeret er skjult af personen. På husfacaden til venstre står der med store bostaver "Social-Demokraten". Enten en reklame eller også et skilt for avisens lokaler. Forretningerne til højre er en "Kaffe og Kolonial" og en "Vin og Tobak".
Dines Bågø skriver: Jeg er ret sikker på, at billedet er taget på Lyngby Torv ud for nr. 2-4.
|
|
Biler 20
Fotokort uden yderligere oplysninger.
|
|
|
|